فروش پیگمنت معدنی

رنگدانه معدنی
محصولات

آشنایی با پیگمنت معدنی

تاریخچه پیگمنت معدنی:

از قدیم‌الایام پیگمنت های معدنی طبیعی، جهت رنگ‌آمیزی سطوح مورد استفاده قرار می‌گرفتند. اما شروع خرید و فروش پیگمنت معدنی و تولید آن‌ها به شکلی که امروزه شاهد آن هستیم، به قرن 18 میلادی باز می‌گردد.  در این قرن، در سال 1704 پیگمنت آبی برلین (Berlin Blue) ، در سال 1777 آ‌یی کبالت و در سال 1778 زرد کرومی و سبز اسکیل (scheele’s green) تولید شدند. در قرن 19 میلادی نیز رنگدانه معدنی آبی اولترامارین ، سبز گوجینت (Guignet’s Green) ، پیگمنت معدنی کبالت، اکسید آهن و پیگمنت کادمیوم تولید و به بازار عرضه شدند. با شروع قرن بیستم میلادی ، تحقیقات گسترده‌ای در صنعت پیگمنت آغاز و باعث رشد تولید و خرید و فروش پیگمنت معدنی گردید. در نتیجه انواع رنگدانه معدنی نوین به بازار عرضه شد. برخی از پیگمنت های معدنی که در دهه‌های گذشته وارد بازار شدند شامل : قرمز مولیبدن، آبی منگنز، پیگمنت سنتزی قرمز کادمیوم، تیتانیوم دی اکسید، پیگمنت های صدفی و متالیک می‌شوند. ( در صورت تمایل به مطالعه بیشتر و کسب اطلاعات در مورد رنگدانه آلی به مقاله خرید و فروش پیگمنت آلی را مطالعه نمایید.)

دسته‌بندی رنگدانه معدنی:

پیگمنت های معدنی را می‌توان از جهات مختلفی دسته‌بندی نمود. یکی از این دسته‌بندی‌ها بر اساس سیستم پیشنهادی ISO و DIN است که در جدول شماره 1 قابل‌مشاهده است.  البته شایان ذکر است که بر طبق همین دسته‌بندی، پیگمنت های تداخلی (interference) ، پیگمنت لومینوسنتی (luminescent)، فلورسنتی و فسفرسنتی نیز در دسته خانواده پیگمنت معدنی قرار می‌گیرند.

                                 جدول 1) دسته‌بندی پیگمنت های معدنی

پیگمنت معدنی

خرید و فروش پیگمنت معدنی در جهان

از اواسط سال 1990 بازار پیگمنت شاهد رشد عجیبی در تولید و مصرف رنگدانه در بازارهای آسیایی و به ویژه چین بود و این رشد تا به امروز ادامه‌دار است. پیگمنت های معدنی نیز از این قاعده مستثنا نبودند. طی پنج سال گذشته سالانه شاهد رشد یک درصدی سهم خرید و فروش پیگمنت معدنی و مصرف آن بوده‌ایم.

در بین رنگدانه های معدنی ، اکسید آهن سنتزی در سال 2019 با سهم بازاری بالغ بر 71 % از کل رنگدانه های معدنی رنگی، بیشترین سهم بازار پیگمنت معدنی را به خود اختصاص داده است. در مقام دوم از نظر حجم، اکسید آهن طبیعی است که سهم بازاری 19 درصدی را به خود اختصاص داده‌اند. بعد از این دو گروه ، پیگمنت های کرومات حاوی سرب با 4 % و اکسیدهای کرومی با 3 % در جایگاه سوم و چهارم قرار می‌گیرند. سایر پیگمنت های معدنی نیز 9 % حجمی از این بازار را به خود اختصاص داده‌اند. نمودار زیر سهم بخش‌های مختلف از جهان را در مصرف و همچنین خرید و فروش پیگمنت معدنی در سال 2019 به خوبی نشان می‌دهد:

خرید و فروش پیگمنت معدنی

کاربردها

مهم‌ترین کاربرد رنگدانه معدنی شامل صنایعی نظیر: رنگ ، پلاستیک، چرم مصنوعی، محصولات ساختمانی ( نظیر: سیمان، آجر، کاشی و غیره)، کفپوش‌ها ، لاستیک ، مواد آرایشی، کاغذ و جوهرهای چاپ می‌شود. یکی از صنایعی که خرید و فروش پیگمنت معدنی و مصرف این محصول در آن اهمیت بالایی دارد، صنعت رنگ‌سازی است. در این صنعت به طور اختصاصی از پیگمنت معدنی کیفیت بالا استفاده می‌کنند. علت این امر آن است که براقیت، پشت پوشی و قدرت رنگدهی در این صنعت  اهمیت بالایی دارد، در نتیجه نیاز است که پیگمنت مورد استفاده سایز، اندازه ذرات یکنواخت و کیفیت بالایی داشته باشد. این مسئله در صنایع دیگر نیز برحسب نوع کاربرد اهمیت دارد و در نتیجه برای انتخاب یک پیگمنت معدنی مناسب برای یک کاربرد، حتماً باید یکسری پارامترها را بررسی نمود. علاوه بر پارامترهای قدرت رنگدهی، قدرت پشت پوشی ، خواص دیگری نیز وجود دارند که در بازدهی نهایی محصولات و همچنین میزان خرید و فروش پیگمنت معدنی در آن صنعت تأثیرگذار هستند. این خواص شامل موارد زیر می‌شود:

  1. خواص عمومی فیزیکی و شیمیایی : ساختار شیمیایی ، رطوبت ، میزان نمک، میزان اجزای محلول در آب و محلول در اسید، اندازه ذرات، دانسیته و سختی.
  2. خواص پایداری: مقاومت نوری ، مقاومت حرارتی، مقاومت شیمیایی، مقاومت هوازدگی، خواص ضد خوردگی، حفظ براقیت.
  3. رفتار پیگمنت در محمل یا رزین: برهمکنش پیگمنت با رزین، دیسپرس شوندگی و سازگاری با رزین

در صورت نیاز به خرید رنگدانه معدنی به صورت خرده به صفحه فروشگاه مراجعه نمایید.

و جهت خرید عمده پیگمنت معدنی با ما تماس بگیرید.

تهیه و تنظیم : تیم فنی نیاز شیمی

منابع:

  1. Gunter Buxbaum , Gerhard Pfaff , Industrial inorganic pigments, Wiley-Vch, ۲۰۰۵
  1. https://ihsmarkit.com/products/inorganic-color-chemical-economics-handbook.html