نکات فنی و فروش پیگمنت آبی ۱۵:۳

فروش پیگمنت آبی 15:3 - رنگدانه آبی 15:3
محصولات

آشنایی با پیگمنت آلی آبی 15:3

پیگمنت آبی 15:3 از خانواده فتالوسیانین های بر پایه مس است. این پیگمنت در واقع حالت اصلاح‌شده بتا ( β-modification) فتالوسیانین مس است. پیگمنت های خانواده 15 همگی ساختاری فتالوسیانینی برای پایه مس دارند. معروف‌ترین پیگمنت های این خانواده شامل: پیگمنت آبی 15، آبی 15:1 ، آبی 15:2، آبی 15:3 و آبی 15:4 می‌شوند. پیگمنت های آبی 15 و 15:4 بیشتر در صنعت مرکب طرفدار دارند. در حالی که پیگمنت آبی 15:1 در صنعت پلاستیک و پیگمنت آبی 15:2 در صنعت رنگ موردتوجه قرار می‌گیرند. در رابطه با رنگدانه آبی 15:3 می‌توان گفت که این پیگمنت جزو پرطرفدارترین پیگمنت ها است و خرید و فروش پیگمنت آبی 15:3 در صنعت رنگ و پلاستیک پر رونق است. این پیگمنت در صنعت چاپ نیز به کار گرفته می‌شود که البته مصرف آن در این صنعت نسبت به رنگ و پلاستیک محدودتر است. در رابطه با شید رنگی این خانواده از پیگمنت های آبی می‌توان گفت که، پیگمنت آبی 15 شید متمایل به قرمزی دارد. در ادامه هر چه به سمت آبی 15:3 و 15:4 پیش می‌رویم شید رنگی به سبز متمایل می‌شود.

فروش پیگمنت آبی 15:3

پیگمنت های فتالوسیانین در یک نگاه

پیگمنت های فتالوسیانین یکی از بزرگ‌ترین خانواده‌های پیگمنت های آلی هستند. این پیگمنت ها قیمت اقتصادی دارند و استفاده از آن‌ها در فرایندهای تولید آسان است. علاوه بر آن مقاومت به مهاجرت، مقاومت نوری و مقاومت حرارتی بالایی دارند که سبب شده شاهد حجم بالای مصرف آن‌ها در صنعت باشیم. این خانواده از پیگمنت ها دو فام اصلی آبی و سبز را در بر می‌گیرند. حجم مصرف آنها به قدری بالا است که امروزه شاهد آن هستیم که این خانواده از پیگمنت ها یک چهارم از تولید پیگمنت های آلی را به خود اختصاص داده‌اند. در این میان رنگدانه آبی 15:3 جزو پرطرفدارترین آبی‌های فتالوسیانیتی است و امروزه شاهد حجم بالای خرید و فروش پیگمنت آبی 15:3 در صنایع مختلفی نظیر رنگ و پلاستیک هستیم.

پیگمنت فتالوسیانین هشت حالت اصلاحی شامل : α , β ,δ ,ε, χ  ,П ,ϒ  R , دارند. چهار حالت اصلاحی α , β  ,ε وϒ  امروزه به عنوان پیگمنت به کار می‌روند که از میان این چهار مورد نیز حالت آلفا و بتا جزو مرسوم‌ترین  و پرکاربردترین آن‌ها هستند. اصلاح بتا یک اصلاح قوی و اصلاح آلفا یک اصلاح ضعیف و غیر پایدار است. به‌عنوان‌مثال رنگدانه آبی 15:3 که اصلاح  بتا است مقاومت حرارتی بالایی دارد این در حالی است که آبی 15 که اصلاح آلفا است نمی‌تواند حرارت فرایندی تولید پلاستیک‌ها را تحمل نماید.

خواص پیگمنت 15:3

یکی از دلایلی که امروزه خرید و فروش پیگمنت آبی 15:3 را در ایران و جهان افزایش داده است قدرت رنگ دهی بالا و همچنین خواص مقاومتی خوب آن است. این پیگمنت در برابر اسید، قلیا ، صابون و همچنین حلالی آلی نیز مقاومت خوبی دارد. رنگدانه آبی 15:3 مقاومت حرارتی مناسبی دارد به طوریکه در مرکب‌ها  می‌تواند دمای 200 درجه سانتی‌گراد را به مدت 10 دقیقه و دمای 180 درجه سانتی‌گراد را به مدت 30 دقیقه تحمل نماید. در پلاستیک پلی اتیلن سنگین (HDPE) اگر این پیگمنت در غلظت‌های بالاتر از 0.01 مورد استفاده قرار گیرد می‌تواند تا دمای 300 درجه سانتی‌گراد را تحمل نماید. البته مقاومت حرارتی پیگمنت آبی 15:3 در حالت شید کامل با حالت تینت شده با تیتان متفاوت است. به عنوان مثال در همین کاربرد پلی اتیلن سنگین اگر 0.1 درصد پیگمنت آبی 15:3 به همراه 0.5 درصد تیتان داشته باشیم ، مقاومت حرارتی کاهش یافته و 250 درجه سانتی‌گراد خواهد بود.

رنگدانه آبی 15:3

رنگدانه آبی 15:3 در صنعت پلاستیک

مقاومت بالای پیگمنت آبی 15:3 آن را یک گزینه مناسب برای صنعت پلاستیک کرده است. به همین دلیل این پیگمنت امروزه در تولید پلی الفین های رنگی ، پلاستیک‌های مهندسی و  پلاستیک‌های خاص استفاده می‌شود. در واقع این رنگدانه به نوعی یک پیگمنت آبی استاندارد برای رنگ‌آمیزی پلاستیک‌ها محسوب می‌شود. خرید و فروش پیگمنت آبی 15:3 در صنعت الیاف پلاستیکی نیز جریان دارد و از این پیگمنت برای رنگ‌آمیزی انواع الیاف مصنوعی استفاده می‌شود. الیاف پلی ‌پروپیلنی ، پلی ‌استر، آکریلیک ، نایلون  و رایون جزو الیافی هستند که این پیگمنت برای رنگ‌آمیزی آن‌ها به کار گرفته می‌شود.

پیگمنت آبی 15:3 در صنعت چاپ

در صنعت چاپ، نمونه‌های رزین دار شده این پیگمنت نیز وجود دارد که در چاپ افست کاربرد دارند. اما نوع رزین دار شده آن مانند پیگمنت رزین دار شده قرمز 57:1 حجم تولید بالایی ندارند و فراگیر نیستند. در چاپ گراور نیز می‌توان از رنگدانه آبی 15:3 استفاده نمود اما باید توجه داشت که در مرکب‌های گراور رزین مرکب مقدار کمی از فرمول را تشکیل می‌دهد. از طرفی میزان اجزای آروماتیک فرمول بالا است. در نتیجه در این حالت این رنگدانه آبی 15:3 تمایل به تجمع  و لخته شدن (flocculate) از خود نشان می‌دهد. به همین دلیل امروزه در صنعت چاپ بیشتر از پیگمنت آبی 15:4 استفاده می‌شود که دچار تجمع نمی‌شود. با توجه به این نکاتی که بیان شد، واضح است که حجم خرید و فروش پیگمنت آبی 15:3 در صنعت چاپ بالا نیست.

در صورت نیاز به خرید رنگدانه آلی 15:3 به صورت خرده به صفحه فروشگاهی پیگمنت آبی 15:3 مراجعه نمایید.

و جهت خرید عمده این پیگمنت با ما تماس بگیرید.

تهیه و تنظیم : تیم فنی نیاز شیمی

منابع:

  1. Xinhua Chen , coloring of plastics: fundamental-application –masterbatch, chemical industry press , 2016
  2. Herbst , K.Hunger , Industrial organic pigments, Wiley-Vch, ۲۰۰۵