فروش پیگمنت آبی لاجورد | آبی اولترامارین | آبی ۲۹

محصولات

آشنایی با پیگمنت اولترامارین/ لاجورد

سنگ لاجورد طبیعی یا همان لازوریت (lazurite  ) نزد مصریان باستان شناخته‌شده بود. آن‌ها با پودر کردن سنگ گران‌بهای لازوریت به پیگمنت طبیعی آبی لاجورد دست می‌یافتند. این سنگ تنها در جاهای خاصی از دنیا نظیر افغانستان یافت می‌شود و پیگمنت  حاصل از آن را پیگمنت آبی اولترامارین (ultramarine blue) یا پیگمنت آبی 29 یا پیگمنت آبی لاجورد می‌نامند که این نام به معنای آن سوی دریاهاست. پیگمنت لاجورد مصنوعی در اوایل قرن نوزدهم ساخته شد. امروزه تا حد زیادی از همان روش جهت تولید پیگمنت آبی الترامارین استفاده می‌شود.  با ساخت پیگمنت آبی اولترامارین مصنوعی ، بازار خرید و فروش پیگمنت آبی لاجورد نیز در دنیا رونق گرفت.

روش تولید پیگمنت لاجورد

برای تولید سنتزی پیگمنت لاجورد، خاک چینی، کربنات سدیم، سیلیس، گوگرد و یک عامل احیاء کننده مانند زغال(کربن) با هم حرارت داده می‌شوند. در مرحله بعد محصول به‌دست‌آمده همراه با آب آسیا، فیلتر و جداسازی می‌شوند. محصول نهایی خشک‌شده و درنهایت به صورت پودرهای میکرونیزه در آورده می‌شوند. پیگمنت آبی اولترامارین ( یا همان پیگمنت آبی 29) این قابلیت را دارد که با کنترل اندازه ذرات و  سایر عوامل بتوان محدوده‌ای از رنگ‌ها با قدرت پوشش و قدرت رنگدهی متفاوتی تولید کرد. امروزه رنگ‌های اصلی این نوع پیگمنت شامل آبی مایل به قرمز، بنفش و صورتی می‌شود.

 پیگمنت آبی اولترامارین- پیگمنت آبی الترامارین 

سنگ لازوریت ( lazurite)

خواص پیگمنت آبی 29

مقاومت حرارتی، نوری و شیمیایی پیگمنت آبی الترامارین

پیگمنت آبی 29 یا همان پیگمنت لاجورد مقاومت حرارتی بالایی دارد و می‌تواند تا دمای 400 درجه سانتی گراد را تحمل کند. به همین دلیل خرید و فروش پیگمنت آبی لاجورد در صنایعی که در فرایند تولیدشان و یا کاربرد محصول نهایی‌شان  مقاومت حرارتی برایشان اهمیت دارد، پر رونق تر است. البته تحمل دمایی برای پیگمنت بنفش اولترامارین و صورتی اولتراماین متفاوت است و برای این رنگدانه‌ها مقاومت حرارتی به ترتیب 280 و 220 درجه سانتی گراد است.

پیگمنت آبی اولترامارین مقاومت نوری خیلی خوبی دارد و درجه آن بین 7 الی 8 است. این پیگمنت مقاومت قلیایی بالایی دارند اما در برابر اسید بسیار ضعیف است و استفاده از اسیدهای قوی می‌تواند موجب از تجزیه آن‌ شود. پیگمنت آبی 29 به طور کلی خاصیت قلیایی دارد و همین امر سبب می‌شود که برای کاربرد در لاتکس ها گزینه مناسبی باشد. به همین دلیل خرید و فروش پیگمنت آبی لاجورد در این صنعت از حجم قابل قبولی برخوردار باشد..

پشت پوشی و رنگدهی پیگمنت آبی اولترامارین

پیگمنت آبی 29 در بهترین حالت از نظر قدرت پوشش و قدرت رنگدهی نسبت به پیگمنت های آلی فتالوسیانین در حد پایین‌تری قرار دارند. یکی از محدودیت‌های کاربرد پیگمنت آبی الترامارین در پوشش‌ها، تولید رنگ آبی مایل به قرمز توسط این پیگمنت است. این مسئله زمانی که بحث رنگ همانندی با استفاده از پیگمنت لاجورد مطرح باشد، باعث ایجاد مشکل در تینت (tint) رنگ مدنظر می‌شود. با توجه به قدرت پشت پوشی کمتر این پیگمنت ها،  پوشش‌های حاوی پیگمنت آبی 29 بر روی سطوح فلزی صیقلی و یا پوشش‌های سفید حالت تزئینی ایجاد می‌کنند. اما به طور همزمان این ویژگی در مواردی که نیاز به پشت پوشی مناسب باشد، کاربرد پیگمنت آبی 29 را محدود می‌کند. به‌عنوان مثال خرید و فروش پیگمنت آبی لاجورد در صنعت پوشش‌های سطوح خارجی ساختمان به شدت پایین است.

در پوشش‌ها ، پیگمنت آبی الترامارین به دلیل پشت پوشی ضعیف نمی‌تواند در برابری پرتوهای مخرب بر روی رنگپایه اثر محافظی داشته باشد. در این حالت رنگپایه به مرور زمان تخریب می‌شود و پیگمنت آبی اولترامارین به صورت پودر خشک بر روی سطح باقی می‌ماند. برای رفع این مشکل، در برخی از پوشش‌های خودرویی از رنگ پایه مقاوم به تخریب نوری و هم چنین پودر آلومینیوم غیربالاگرا ( non leafing) استفاده می‌کنند.

خرید و فروش پیگمنت آبی لاجورد - پیگمنت آبی 29

خرید و فروش پیگمنت آبی لاجورد

امروزه خرید و فروش پیگمنت آبی لاجورد یا همان پیگمنت آبی 29 در ایران و جهان در جریان است. برخی از این صنایعی که از پیگمنت لاجورد استفاده می کنند عبارتند از: جوهرها چاپ، سیمان و بتن ، پلاستیک ، رنگ‌ها و پوشش‌ها ، مواد شوینده و چرم مصنوعی. امروزه پیگمنت آبی الترامارین بر حسب نوع کیفیت و کاربرد مدنظر در گریدهای مختلفی در سراسر دنیا تولید می‌شوند. این گریدها بیشتر از نظر خلوص و شید رنگی با هم متفاوت هستند که هر کدام را برای یک کاربرد مناسب می‌سازد.  امروزه در ایران پرکاربردترین کد پیگمنت آبی اولترامارین ، پیگمنت آبی لاجورد 463 است که در اکثر صنایع به کار گرفته می‌شود. البته کدهای دیگری نیز نظیر کد پیگمنت آبی الترامارین TL-1515 و پیگمنت آبی اولترامارین TL-58 نیز مصرف می‌شوند که با وجود آنکه کیفیت بالاتری که دارند، به دلیل قیمت بالایشان مصرف محدودتری در صنایع مختلف دارند. به طور کلی می‌توان این‌گونه نتیجه گرفت که در ایران ، خرید و فروش پیگمنت آبی لاجورد TL-1515 و TL-58 حجم کمتری را نسبت به پیگمنت لاجورد 463 به خود اختصاص داده است.

در صورت نیاز به خرید رنگدانه آبی لاجورد به صورت خرده به صفحه فروشگاهی پیگمنت آبی 29 مراجعه نمایید.

و جهت خرید عمده این پیگمنت با ما تماس بگیرید.

تهیه و تنظیم : تیم فنی نیاز شیمی

منابع:

  1. Xinhua Chen , coloring of plastics: fundamental-application –masterbatch, chemical
  2. استوار، شمس‌الدین (1389)، پیگمنت ویژگی‌ها، انتخاب و کاربرد، نشر انجمن خوردگی