تحلیل علمی و فروش پیگمنت زرد ۱۲

فروش پیگمنت زرد 12 - رنگدانه زرد 12
محصولات

آشنایی با نکات فنی زرد 12

رنگدانه زرد 12 یکی از مهمترین و پر مصرف‌ترین پیگمنت های تجاری زرد آلی است. به همین دلیل شاهد خرید و فروش پیگمنت زرد 12 به طور گسترده‌ای در ایران و جهان هستیم. این پیگمنت جزو خانواده پیگمنت های دیس آزو (Disazo) محسوب می‌شود.

مقاومت نوری این پیگمنت در مقایسه سایر پیگمنت های آلی زرد نظیر: رنگدانه زرد 13 ، زرد 83، زرد 127 و یا زرد 176 پایین‌تر است. به طوری که در غلظت یکسان، گاهی این اختلاف مقاومت نوری در مقیاس آبی اختلافی  2 تا 3 درجه‌ای خواهد بود. پیگمنت زرد 12 قدرت رنگدهی کمتری را نیز نسبت به هم‌رده‌های خود دارد در نتیجه جهت رسیدن به یک میزان پشت پوشی و شید ، باید میزان بیشتری از این پیگمنت را استفاده نمود. البته این امر سبب بهبود مقاومت نوری محصول نهایی نیز می‌گردد چرا که مقاومت نوری با غلظت پیگمنت رابطه مستقیم دارد و با افزایش آن، بهبود می‌یابد.

رنگدانه زرد 12

 

رنگدانه زرد 12 در صنعت چاپ

خرید و فروش پیگمنت زرد 12 در صنعت چاپ لترپرس و افست جریان دارد. رنگدانه زرد 12 به دو صورت پشت پوش، نیمه شفاف و کاملاً شفاف رزین دار شده ( transparent) برای صنایع مختلف تولید می‌گردد. با توجه به قابلیت شفاف شدن، این رنگدانه در صنعت چاپ به راحتی قابل‌استفاده است. البته باید توجه داشت که در حالت transparent شید زرد 12 بیشتر به سمت سبز متمایل می‌شود. به طور کلی با توجه به خواص نوری این رنگدانه ، باید در نظر داشت که خرید و فروش پیگمنت زرد 12 بیشتر در صنایعی رخ می‌دهد که مقاومت نوری اهمیت بالایی نداشته باشد.

در اروپا خرید و فروش پیگمنت زرد 13 نسبت به رنگدانه زرد 12 بیشتر است و از این پیگمنت استقبال بیشتری می‌شود. این در حالی است که در آمریکا به طور انحصاری پیگمنت زرد 12 مورد استفاده قرار می‌گیرد. از دیگر مزایای زرد 12 می‌توان به مقاومت آن در برابر پوشش‌دار شدن به وسیله لاک شفاف اشاره کرد. بعد از چاپ، در برخی مواقع یک پوشش شفاف روی جوهر اعمال می‌شود تا از چاپ در برابر خش محافظت نماید. عدم نفوذ پیگمنت به این لاک اهمیت بالایی دارد. رنگدانه زرد 12 همچنین مقاومت خوبی نسبت به فرایند استریلیزه شدن دارد در نتیجه برای مرکب‌های ویژه ظروف غذایی نیز مناسب است.

در صنعت چاپ گراور شید زرد رنگ انحصاراً به کمک رنگدانه زرد 12 ایجاد می‌شود. علت این امر آن است که این پیگمنت خواصی دارد که موجب می‌شود قدرت رنگدهی و عمق رنگ نهایی جوهر گراور افزایش یابد. رنگدانه زرد 12 با مواد موجود در جوهر واکنش‌هایی می‌دهد که در نتیجه آن رنگ جوهر به سمت قرمز تیره متمایل می‌شود. در نتیجه شاهد افزایش عمق رنگی چاپ نهایی خواهیم. البته باید توجه داشت که در این حالت استفاده از تولوئن به جای بنزن در فرمولاسیون جوهر ، گزینه مناسب‌تری خواهد بود.

فروش پیگمنت زرد 12

زرد 12 در صنعت رنگ و پوشش

در رابطه با صنعت رنگ و پوشش، به نظر می‌رسد که این صنعت علاقه زیادی به این پیگمنت ندارد و در نتیجه خرید و فروش پیگمنت زرد 12 در این صنعت کمتر دیده می‌شود. یکی از علل این امر آن است که رنگدانه زرد 12 نسبت پوشش ثانویه ( overcoating) در رنگ‌های کوره‌ای ، مقاومت مناسبی ندارد. در مورد رنگ‌های هوا خشک نیز، بحث مقاومت نوری عامل محدودکننده استفاده از این پیگمنت است. در حالت تینت شده با تیتان با نسبت ( 1 به 5) ، مقاومت نوری عدد 2 در مقیاس آبی خواهد بود که عدد خیلی کمی است.

خرید و فروش پیگمنت زرد 12 در صنعت پلاستیک

خرید و فروش پیگمنت زرد 12 در صنعت پلاستیک نیز مانند صنعت رنگ خیلی قابل‌توجه نیست. یکی از محدودیت‌های این پیگمنت، تمایل آن به مهاجرت در PVC های نرم و سخت است. اما از طرفی این پیگمنت مقاومت حرارتی نسبتاً خوبی دارد که به همین دلیل می‌توان از آن در تولید فوم‌های پلی یورتان استفاده نمود البته به شرط آن که مقاومت نوری بالا از این فوم‌ها مدنظر نباشد.

یکی از نکات جالب در مورد این پیگمنت، مصرف این پیگمنت در ایران است. برخلاف آنچه در دنیا رخ می‌دهد، خرید و فروش پیگمنت زرد 12 در صنعت پلاستیک ایران با شدت در جریان است. به طوری که نوع پشت پوش آن در ایران جزو پرفروش‌ترین پیگمنت های زرد آلی محسوب می‌شود. به‌عنوان مثال از این پیگمنت جهت تولید مستربچ های پلی اتیلنی زرد استفاده می‌شود. کیسه زباله‌های زرد رنگ موجود در بازار در واقع از این نوع مستربچ های زرد رنگ تولید  شده‌اند.

در صورت نیاز به خرید رنگدانه آلی زرد 12 به صورت خرده به صفحه فروشگاهی پیگمنت زرد 12 مراجعه نمایید.

و جهت خرید عمده این پیگمنت با ما تماس بگیرید.

تهیه و تنظیم : تیم فنی نیاز شیمی

منابع:

  1. Herbst , K.Hunger , Industrial organic pigments, Wiley-Vch, ۲۰۰۵