فروش پیگمنت زرد لیمویی و پرتقالی

پیگمنت زرد لیمویی و پیگمنت زرد پرتقالی
محصولات

آشنایی با رنگدانه زرد لیمویی و رنگدانه زرد پرتقالی

امروزه خرید و فروش پیگمنت زرد لیمویی و همچنین خرید و فروش پیگمنت زرد پرتقالی در ایران از جایگاه خاصی برخوردار است. این گروه از پیگمنت‌ های معدنی امروزه تحت عنوان پیگمنت های کرومی در بازار شناخته می‌شوند و ساختار اصلی آن‌ها از کرومات سرب است. این پیگمنت ها در فام‌های : زرد primerose،  زرد روشن (زرد لیمویی) ، زرد متوسط ( زرد پرتقالی)، نارنجی روشن و تیره ( نارنجی اسکارلت) تولید می‌شوند. در تصویر زیر طیف این فام ها در حالت شید کامل و همچنین حالت تینت شده با تیتان قابل مشاهده است. همان‌طور که مشخص است به هر میزان که از فام زرد primerose به سمت پیگمنت نارنجی اسکارلت پیش می‌رویم، شید رنگی نیز از زرد روشن به نارنجی متمایل می‌شود.

فروش پیگمنت زرد لیمویی

ساختار پیگمنت زرد کرومی پرتقالی و لیمویی

وجود فام های مختلف در پیگمنت های کرومی ناشی از تغییرات در ترکیب و ساختار بلوری پیگمنت ها است. ساختار رنگدانه زرد پرتقالی از کرومات سرب (PbCro4) است. این در حالی است که برای تولید فام های روشن‌تر نظیر رنگدانه زرد لیمویی و پیگمنت زرد primerose در حدود 40 درصد سولفات سرب ( PbSO4) به کرومات سرب افزوده می‌شود. به همین دلیل خرید و فروش پیگمنت زرد لیمویی تحت نام سولفو کرومات سرب نیز در دنیا صورت می‌پذیرد. برای تولید فام های نارنجی نظیر نارنجی اسکارلت نیز مولیبدات سرب به این ترکیب افزوده می‌شود. در این خانواده علاوه بر فام های زرد و نارنجی، امروزه پیگمنت سبز نیز در دنیا تولید می‌شود که تحت نام پیگمنت سبز 17 شناخته می‌شود. این پیگمنت در واقع از ترکیبی از پیگمنت زرد کرومی و پیگمنت اکسید آهن آبی است.

خواص پیگمنت زرد پرتقالی و لیمویی

پیگمنت های زرد کرومی قدرت رنگ دهی و پشت پوشی مناسبی دارند. اما از نظر ثبات نوری، مقاومت آن‌ها متوسط است. در این میان پیگمنت زرد پرتقالی نسبت به سایر هم‌رده‌های گروه خود از خواص بهتری برخوردار است. همین امر موجب شده است که خرید و فروش پیگمنت زرد پرتقالی در برخی از صنایع با استقبال بیشتری مواجه گردد. در این میان پیگمنت های زرد لیمویی و زرد primerose مقاومت نوری کمتری دارند و در برابر آفتاب به تدریج تمایل به تیرگی از خود نشان می‌دهند. میزان تیرگی این پیگمنت های متناسب با نوع پیگمنت و رنگ پایه پوشش است. البته شایان ذکر است که پیگمنت زرد primerose و لیمویی از قدرت پشت پوشی کمتری نیز نسبت به سایر اعضای خانواده خود، برخوردار هستند. همین امر خریدو فروش پیگمنت زرد لیمویی و primerose را در برخی صنایع با محدودیت روبرو کرده است. پیگمنت های زرد کرومی به خوبی در محمل ها پخش می‌شوند و در برابر  دماهای پخت پوشش ها از مقاومت مناسبی برخوردار هستند. به همین دلیل در صنعت پوشش‌ها از آنها استقبال خوبی می‌شود.

فروش پیگمنت زرد پرتقالی

 

محدودیت‌های پیگمنت زرد لیمویی و پرتقالی

 مهم‌ترین محدودیت این پیگمنت ها که خرید و فروش پیگمنت زرد لیمویی و پرتقالی را تحت تأثیر قرار می‌دهد بحث ایمنی و زیست‌محیطی آن‌ها است. وجود سرب در ساختار این پیگمنت ها ، باعث آسیب رسیدن به طبیعت و محیط‌زیست می‌شود. همچنین اگر این پیگمنت ها در معرض بخارات سولفید هیدروژن قرار گیرند، تیره می‌شوند. حساسیت رنگدانه زرد پرتقالی و رنگدانه زرد لیمویی در برابر pHهای بالا یک نقص دیگر برای این پیگمنت ها به شمار می‌رود.

خرید و فروش پیگمنت زرد پرتقالی و لیمویی

خرید و فروش پیگمنت زرد لیمویی و  پرتقالی در صنایعی نظیر: پوشش ها، چرم مصنوعی و پلاستیک‌ها در جریان است. اما نکته‌ای که وجود دارد این است که این پیگمنت ها با وجود آنکه معدنی هستند، مقاومت دمایی خیلی بالایی ندارند. برحسب گرید تولیدی و یا شرکت تولیدی می‌توان انتظار داشت که این رنگدانه ها بتوانند دمایی ما بین 220 الی 250 درجه سانتی‌گراد را تحمل نمایند. این میزان مقاومت حرارتی خود عاملی محدودکننده برای مصرف آن‌ها در صنعت پلاستیک است. با این وجود شاهد آن هستیم که در تولید پلاستیک‌های رنگی نظیر: پلی استایرن ، پلی‌پروپیلن، پلی‌اتیلن سبک، پلی‌اتیلن سنگین و PVC نرم و سخت از این پیگمنت ها استفاده می‌شود و خرید و فروش پیگمنت زرد پرتقالی و لیمویی در این صنایع پلاستیکی همچنان در جریان است. امروزه در ایران کدها مختلفی و برندهای مختلفی از پیگمنت زرد پرتقالی و پیگمنت زرد لیمویی وارد می‌شوند که دو تا از معروف‌ترین این برندها دو برند Voxco هند و Anupum هند هستند.

در صورت نیاز به خرید رنگدانه زرد لیمویی به صورت خرده به صفحه پیگمنت زرد لیمویی کرومی  و رنگدانه زرد پرتقالی به  صفحه پیگمنت زرد پرتقالی کرومی مراجعه نمایید.

و جهت خرید عمده این پیگمنت با ما تماس بگیرید.

تهیه و تنظیم : تیم فنی نیاز شیمی

منابع:

  1. Xinhua Chen , coloring of plastics: fundamental-application –masterbatch, chemical
  2. استوار، شمس‌الدین (1389)، پیگمنت ویژگی‌ها، انتخاب و کاربرد، نشر انجمن خوردگی