فروش اکسید آهن اخرا / قرمز

اکسید آهن اخرا / قرمز
محصولات

آشنایی با پیگمنت معدنی اکسید آهن اخرا یا همان قرمز

امروزه شاهد افزایش اهمیت پیگمنت های اکسید آهن در ایران و جهان هستیم. علت این امر آن است که این پیگمنت ها پایداری شیمیایی خوبی دارند، غیر سمی هستند و طیف رنگی گسترده‌ای از قرمز، زرد ، سبز، قهوه‌ای، آبی و مشکی را شامل می‌شوند. پیگمنت اکسید آهن اخرا ( یا همان پیگمنت اکسید آهن قرمز) یکی از پرکاربردترین این پیگمنت ها است. شاید بتوان گفت که خرید و فروش اکسید آهن اخرا بیشترین حجم را در میان سایر فام های اکسید آهن به خود اختصاص داده است.

امروزه پیگمنت های اکسید آهن در دو نوع طبیعی و سنتزی تولید می‌شوند. هرکدام از این روش‌های مزایا و معایب خود را دارند. در ادامه با تمرکز بر بحث اکسید آهن قرمز، به بررسی انواع سنتزی و طبیعی می‌پردازیم.

 

فروش اکسید آهن اخرا - پیگمنت اکسید آهن قرمز

سنگ هماتیت

پیگمنت اکسید آهن اخرای طبیعی

اکسید آهن های طبیعی و هیدروکسیدهای آنها در دوران ما قبل تاریخ به عنوان ماده رنگزا برای رنگ‌آمیزی غارها مورداستفاده قرار می‌گرفتند. مصریان، یونانی‌ها و حتی رومی‌ها نیز از این ماده جهت رنگ‌آمیزی استفاده می‌کردند. امروزه همچنان در برخی از صنایع خرید و فروش اکسید آهن اخرای طبیعی و یا سایر فام های طبیعی در کاربردهایی نظیر پوشش‌های دریای، چسب‌ها  و پوشش‌های آستری جریان دارد. علت این امر آن است که این نوع از پیگمنت ها قیمت کمتری نسبت به نوع سنتزی دارند.

در میان سنگ‌های اکسید آهن، سنگ هماتیت (α-Fe2O3) از نظر اقتصادی اهمیت بالایی پیدا کرده است. این سنگ رنگی قرمز متمایل به قهوه‌ای دارد و منبع اصلی تولید پیگمنت اکسید آهن اخرای طبیعی است.  هماتیت امروزه در حجم بالایی در منطقه مالاگا اسپانیا و همچنین جزیره هرمز خلیج‌فارس یافت می‌شود.

پیگمنت اکسید آهن قرمز اسپانیایی نمک محلول در آب کمی در ساختار خود دارد و میزان Fe2O3  موجود در آن بین 85 الی 90 درصد است. در رابطه با اکسید اخرا هرمز می‌توان گفت که خلوص این اکسید آهن کمتر است و میزان Fe2O3 72 الی 75 درصد است. در نتیجه این اکسید آهن دارای نمک محلول در آب بیشتری که باعث محدودیت مصرف آن در برخی کاربردها می‌شود. اما با وجود خلوص کمتر، اکسید آهن قرمز هرمز فام خالص‌تری و قدرت رنگ دهی بهتری نسبت به گرید اسپانیایی دارد که این امر خرید و فروش اکسید آهن اخرای هرمزی را تحت تأثیر خوبی قرار داده است.

پیگمنت اکسید آهن قرمز سنتزی

قدرت رنگ دهی ، ثبات خواص و همچنین خلوص بالای رنگ پیگمنت اکسید آهن سنتزی باعث مزیت آنها نسبت به نوع طبیعی آنها شده است. نقص عمده اکسید آهن طبیعی عدم خلوص رنگ آنها است. همین خواص موجب شده است که در دنیا خرید و فروش اکسید آهن اخرای سنتزی حجم بسیار بالاتری را نسبت به نوع طبیعی از آن خود کند. به عنوان مثال هنگام رنگ‌آمیزی با پیگمنت اکسید آهن اخرای طبیعی رنگ نهایی چروک و تیره خواهد بود.

باید در نظر داشت که پیگمنت اکسید آهن طبیعی اندازه ذرات بزرگتر و پشت پوشی کمتری در مقایسه با نوع سنتزی دارد. به همین علت برای رسیدن به یک شید مشخص مثلاً قرمز، باید میزان بیشتری از پیگمنت اکسید آهن قرمز طبیعی استفاده نمود که این امر در نهایت موجب کاهش براقیت محصول نهایی می‌گردد. از دیگر عیب‌های اکسید آهن طبیعی می‌توان به عدم یکنواختی رنگ آنها اشاره کرد.

جمیع ایرادات گریدهای طبیعی، امروزه پیگمنت اکسید آهن سنتز را گزینه‌ای مناسب‌تر برای بسیاری از صنایع نموده است. البته هنوز هم در صنایعی نظیر بتن و یا ساخت پوشش‌های آستری ارزان قیمت از پیگمنت اکسید آهن طبیعی به ویژه پیگمنت اکسید آهن اخرای طبیعی استفاده می‌شود.

 

پیگمنت اکسید آهن اخرا

 

خرید و فروش اکسید آهن اخرا در ایران و جهان

امروزه پیگمنت اکسید آهن اخرا (یا همان اکسید آهن قرمز) در گریدهای مختلفی تولید و به بازار عرضه می‌شوند. یکی از اصلی‌ترین تفاوت این گریدها شید رنگی آن‌ها است که تعیین‌کننده میزان خرید و فروش اکسید آهن اخرای سنتزی است. برخی از کدهایی که در ایران بیشترین مصرف را دارند عبارت‌اند از:

  • اکسید آهن اخرا 130 و M130
  • اکسید آهن اخرا 180 و M180

پیگمنت اکسید آهن قرمز 180 شیدی متمایل به آبی دارد و نسبت به کد 130 مصرف خیلی خیلی کمتری دارد. محبوب‌ترین کد در تمامی صنایع کد 130 است. صنایعی که خرید و فروش اخرا 130 در آنها جریان دارد عبارت‌اند از: بتن ، پلاستیک ، کشاورزی و رنگ و پوشش.

گریدهایی که به لغت M  ختم می‌شوند، اندازه ذرات پیگمنتشان به صورت میکرونیزه است. این باعث افزایش کیفیت پیگمنت شده و این‌گونه پیگمنت اکسید آهن ها را به عنوان پیگمنت هایی  با عملکرد بالا (high performance pigment) می‌شناسند. این امر در صنایعی مانند پوشش‌های خودرویی که حساسیت رنگ بسیار بالا است، اهمیت پیدا می‌کند.

 

در صورت نیاز به خرید و فروش اکسید آهن اخرا به صورت خرده به صفحه فروشگاهی اخرا 130 مراجعه نمایید.

و جهت خرید عمده این پیگمنت با ما تماس بگیرید.

تهیه و تنظیم : تیم فنی نیاز شیمی

منابع: 

  1. Gunter Buxbaum , Gerhard Pfaff , Industrial inorganic pigments, Wiley-Vch, ۲۰۰۵
  2. استوار، شمس‌الدین (۱۳۸۹)، پیگمنت ویژگی‌ها، انتخاب و کاربرد، نشر انجمن خوردگی