آشنایی با پیگمنت قرمز ۴۸:۱

پیگمنت قرمز 48:1
محصولات

پیگمنت قرمز 48:1

در میان پیگمنت های تجاری که امروزه مورداستفاده قرار می‌گیرند، پیگمنت های lake ( پیگمنت هایی با ساختاری نمک فلز نامحلول) جزو پیگمنت های پرکاربرد هستند. این پیگمنت ها از نمک فلزهای مختلفی ساخته‌شده‌اند که از معروف‌ترین آن‌ها می‌توان به پیگمنت 48:1 ( بر پایه فلز باریم) ، پیگمنت 48:2 (بر پایه فلز کلسیم) ، پیگمنت 48:3 (بر پایه فلز استرانسیوم) ، پیگمنت 48:4 ( بر پایه فلز منگنز) و پیگمنت 48:5 ( بر پایه منیزیم) اشاره نمود.  البته پیگمنت های lake ترکیبی نیز امروزه وجود دارند که به عنوان مثال از ترکیب نمک‌های باریم/کلسیم ساخته‌شده باشند. پیگمنت های این خانواده تحت عناوین مختلفی در دنیایی تجاری شناخته می‌شوند، اما بهترین و معروف‌ترین نام آن‌ها 2B toner است. این اسم در واقع نشات گرفته از اولین اسمی است که این پیگمنت ها با آن در دنیای تجاری معرفی شدند. در این مقاله به معرفی اولین عضو این خانواده تحت نام پیگمنت قرمز 48:1 می‌پردازیم.

پیگمنت 48:1

این پیگمنت نمک باریومی است و از لحاظ رنگی خیلی متنوع است. بر حسب آنکه سطح مقطع ویژه  محصول چقدر باشد ، شید (shade) رنگی آن ته رنگ زرد ملایم تا قرمز متوسط تغییر می‌کند. پیگمنت 48:1  نسبت به حلال‌های آلی مرسوم نظیر استرها ، کتون ها ، و هیدروکربن‌های آروماتیک و آلیفاتیک مقاومت خوبی دارد اما در برابر اسیدها ، مواد قلیایی و صابون‌ها مقاومت ضعیفی از خود نشان می‌دهد.

بیشترین کاربرد این پیگمنت قرمز 48:1، در صنعت جوهرهای چاپ و پلاستیک است. یک نکته قابل‌توجه در این زمینه آن است که معمولاً پیگمنت هایی  که برای جوهرهای چاپ عرضه می‌شوند به صورت خمیری و یا رزینی عرضه می‌شوند. علت این امر آن است که با این کار شفافیت در چاپ بالا می‌رود و از خاصیت تمایل چاپ ها به برنزی شدن، کاسته می شود. با وجود آنکه این پیگمنت برای استفاده در انواع جوهرهای چاپ پیشنهاد شده است، چاپ های انجام‌شده با آن معمولاً در برابر استریلیزه شدن، پوشش شفاف ( لاک) و همچنین حلالی ترکیبی استاندارد DIN 16524 مقاومت خوبی از خود نشان نمی‌دهند.

پیگمنت قرمز 48:1 ، از قدرت رنگ دهی بالایی برخوردار است اما این قدرت رنگ دهی نسبت به پیگمنت قرمز 53:1 کمتر است. پیگمنت 48:1 به طور قابل ملاحظه‌ای نسبت به پیگمنت قرمز 57:1 زردتر است و از طرفی نسبت به پیگمنت 53:1 آبی‌تر است.

پیگمنت 48:1

 

رنگ‌های ساخته‌شده با این پیگمنت قرمز قابلیت تحمل دمای 180 درجه سانتی گراد برای 10 دقیقه و یا دمای 160 درجه سانتی گراد برای 30 دقیقه را دارند.  پیگمنت های پایه باریومی نظیر 48:1 نسبت به سایر پیگمنت های lake مقاومت نوری کمتری دارند. همچنین رنگ‌های ساخته‌شده با این پیگمنت  مشکل پایداری در انبارداری را نیز دارند. معمولاً جوهرهای ساخته‌شده با پیگمنت 48:1 تمایل به غلیظ‌تر شدن دارند.

در صنعت پلاستیک، پیگمنت 48:1 قدرت رنگ دهی متوسطی را از خود بروز می‌دهند.  این پیگمنت قرمز در برابر رو آمدن پیگمنت (blooming) و رنگ پس دادن (bleeding) مقاوم است. پیگمنت قرمز 48:1 به طور ویژه برای استفاده در پلی اتیلن LDPE پیشنهاد می‌شود.

در صنعت رنگ نیز تولیدکنندگان معمولاً از پیگمنت 48:1 برای تولیدهای رنگ‌های صنعتی ارزان استفاده می‌کنند. این پیگمنت امروزه درصنعت ایران طرفدار زیادی ندارد و به همین دلیل معمولا جزو پیگمنت های وارداتی ایران دیده نمی‌شود.

در صورت نیاز به خرید رنگدانه های خانواده 48 به صورت خرده به صفحه فروشگاه مراجعه نمایید.

و جهت خرید عمده این پیگمنت با ما تماس بگیرید.

تهیه و تنظیم : تیم فنی نیاز شیمی

منبع:

  1. Herbst , K.Hunger , Industrial organic pigments, Wiley-Vch, ۲۰۰۵