نکات فنی و فروش پیگمنت زرد ۱۳

فروش پیگمنت زرد 13 - رنگدانه زرد 13
محصولات

آشنایی با خرید و فروش پیگمنت زرد 13 در ایران

رنگدانه زرد 13 یکی از اعضای مهم خانواده پیگمنت های آلی زرد در صنعت چاپ محسوب می‌شود. این پیگمنت جایگاه ویژه‌ای در چاپ افست دارد و شاهد حجم گسترده خرید و فروش پیگمنت زرد 13 در این صنعت هستیم. فام این رنگدانه با استانداردهای اروپایی فام زرد چاپ ( CMYK) تطابق دارد و همین امر استقبال از این پیگمنت را در این صنعت به ویژه در قاره اروپا افزایش داده است. با توجه به این که این فام به عنوان لایه‌ی آخر چاپ مورداستفاده قرار می‌گیرد، شفافیت آن از اهمیت بالایی برخوردار است. به همین دلیل  سطح پیگمنت زرد 13 و پیگمنت های زرد آلی مشابه آن نظیر 127 و 176 با رزین پوشش داده می‌شوند تا شفافیت ( transparency) لازم برای صنعت چاپ به دست آید.

فروش پیگمنت زرد 13

رنگدانه زرد 13 شفاف با توجه به آنکه رزین دار شده است، به راحتی در محمل موردنظر دیسپرس می‌شود. اما باید توجه داشت که اگر دستگاه مورداستفاده برای دیسپرس کردن نتواند تنش و برش (shear) کافی ایجاد نماید، رنگ محصول نهایی با مشکل مواجه خواهد شد ( برخی از دستگاه‌های بال میل ممکن است نتوانند shear کافی برای دیسپرس کردن این پیگمنت را ایجاد نمایند). اگر رنگدانه زرد 13 کامل در محمل دیسپرس نشود، ممکن است حین فرایند تولید دوباره کریستالیزه شود ( recrystallization) و این امر روی قدرت رنگدهی و شفافیت پیگمنت اثر منفی بگذارد.

خواص پیگمنت زرد 13

رنگدانه  زرد 13 در برابر حلال‌ها مقاوم است و نسبت به پیگمنت زرد 12 تمایل کمتری به دوباره کریستالیزه شدن دارد. این امر باعث می‌شود که بتوان به راحتی از این رنگدانه در کاربرد چاپ افست استفاده نمود. چرا که در این نوع چاپ مقدار زیادی روغن‌های معدنی وجود دارد. البته باید توجه داشت که پیگمنت های زرد 176 و 127 نسبت به این پیگمنت مقاومت به دوباره کریستالیزه شدن بالاتری دارند. خرید و فروش پیگمنت زرد 13

از نظر مقاومت نوری می‌توان گفت که در مقایسه با پیگمنت زرد 12  شفاف، رنگدانه زرد 13 شفاف به اندازه یک تا دو درجه مقیاس آبی از پیگمنت زرد 12 مقاومت نوری بالاتری دارد. پیگمنت زرد 13 در مقایسه با رنگدانه زرد 12 مقاومت حلالی بالاتری دارد و در نتیجه در جوهرهای بسته‌بندی گراور مصرف بیشتری دارند. این پیگمنت همچنین مقاومت خوبی به پوشش دوباره توسط لاک شفاف در چاپ دارند. البته باید توجه داشت که این پیگمنت در تولیدی جوهرهای چاپ بر پایه تولوئن  یا تولوئن-بنزن استفاده نمی‌شوند.

رنگدانه زرد 13

کاربردهای رنگدانه زرد 13

این پیگمنت بر حسب کاربرد در گریدهای شفاف ، نیمه پشت پوش و کاملاً پشت پوش تولید می‌شود. گریدهای شفاف معمولاً در صنعت چاپ و گریدهای پشت پوش در صنعت رنگ‌سازی و پلاستیک مورداستفاده قرار می‌گیرند.

رنگ‌سازی

در صنعت رنگ‌سازی خرید و فروش پیگمنت زرد 13 و زرد 12 گسترده نیست و این صنعت بر حسب مورد از این پیگمنت ها استفاده می‌کند. یکی از علل این امر را می‌توان مقاومت نوری پایین و متوسط این پیگمنت ها و همچنین عدم مقاومت به پوشش دوباره ( overcoating) آن‌ها دانست.  

صنعت  پلاستیک PVC

رنگدانه زرد 13 پشت پوش با توجه به آنکه میانگین استانداردهای لازم را برای صنعت پلاستیک دارد، از آن در این صنعت استقبال می‌شود. به عنوان مثال در تولید PVC نرم و سخت از این پیگمنت استفاده می‌شود. اما نکته‌ای که وجود دارد بر حسب دمای فرایند تولید و همچنین میزان نرم‌کننده در PVC ، اگر غلظت پیگمنت زرد 13  در PVC نرم شده ( plasticized PVC) کمتر از 0.05 درصد باشد، ممکن است نقص رو آمدن ( blooming) رخ دهد. در رابطه با نقص bleeding می‌توان گفت که وضعیت بهتری وجود دارد و رنگدانه زرد 13 نسبت به زرد 12 bleeding کمتری از خود نشان می‌دهد. ( جهت مطالعه مفهوم bleeding و blooming مقاله تفاوت پیگمنت و دای را مطالعه نمایید) خرید و فروش پیگمنت زرد 13

در حالت یک سوم عمق رنگی استاندارد ( 1/3 SD) که اینجا به معنی 0.3 درصد پیگمنت به همراه 5 درصد پیگمنت تیتانیوم دی اکسید است، مقاومت نوری رنگدانه زرد 13 درجه 6 الی 7 از مقیاس آبی را نشان می‌دهد که در این حالت مقاومت نوری نسبتاً خوبی است. البته این برای حالتی است که پیگمنت در PVC نرم شده به کار گرفته‌شده باشد.

صنعت پلاستیک HDPE یا پلی‌اتیلن سنگین

خرید و فروش پیگمنت زرد 13 در این صنعت نیز جریان دارد. نکته قابل‌تأمل آن است که رنگدانه زرد 13 بر حسب میزان عمق رنگی به کار گرفته‌شده و همچنین برند تجاری مورداستفاده از لحاظ تئوری می‌تواند دمای 200 تا 260 درجه سانتی‌گراد را به مدت 5 دقیقه تحمل نماید. اما در واقعیت بهتر است هنگام تولید HDPE سعی شود که دمای فرایند نزدیک 200 درجه سانتی‌گراد حفظ شود.

در صورت نیاز به خرید رنگدانه آلی زرد 13 به صورت خرده به صفحه فروشگاهی پیگمنت زرد 13 مراجعه نمایید.

و جهت خرید عمده این پیگمنت با ما تماس بگیرید.

تهیه و تنظیم : تیم فنی نیاز شیمی

منبع:

  1. Herbst , K.Hunger , Industrial organic pigments, Wiley-Vch, ۲۰۰۵