فروش پیگمنت قرمز ۵۳:۱ در صنعت چاپ و پلاستیک

رنگدانه قرمز 53:1
محصولات

آشنایی با رنگدانه قرمز 53:1 یا همان قرمز گوجه ای

رنگدانه قرمز 53:1 یک پیگمنت باریوم lake است. این پیگمنت یکی از مهم‌ترین رنگدانه‌های قرمز برای استفاده در جوهرهای چاپ محسوب می‌شود و به پیگمنت قرمز گوجه ای معروف است. این پیگمنت از نظر ته رنگ نسبت به پیگمنت قرمز 57:1 زردتر است و به همین دلیل این ته رنگ زرد، امکان استفاده از این پیگمنت به عنوان رنگ ارغوانی (magenta) در جوهرهای چاپ نیست. پیگمنت 53:1 به عنوان قرمز گرم شناخته می‌شود و خرید و فروش پیگمنت قرمز 53:1  به عنوان جایگزینی برای پیگمنت قرمز 49 محسوب می‌شود.

کاربرد در صنعت چاپ

پیگمنت قرمز 53:1 به ویژه در محصولات یک‌بارمصرف چاپ‌شده و به ویژه در آفست ، گراور و جوهرهای چاپ فلکسوگرافی استفاده می‌شود. رنگدانه قرمز 53:1 ثبات نوری کمی دارد. در مواردی که ثبات نوری مدنظر باشد می‌توان از پیگمنت‌ های قرمز 9 یا 10 استفاده نمود. این پیگمنت ها ته رنگی مشابه اما کمی زردتر دارند و قیمت آن‌ها نیز کمی گران‌تر است. قرمز 53:1 یک رنگدانه نسبتاً قوی و درخشان در محدوده ته رنگ خودش است و همین امر باعث رونق و محبوبیت خرید و فروش پیگمنت قرمز 53:1 نسبت سایر پیگمنت های قرمز آلی شده است.

 در چاپ، رنگدانه قرمز 53:1 مقاومت خوبی نسبت به حلال‌های آلی و همچنین مخلوط حلال‌ها از خود نشان می‌دهد. این پیگمنت همچنین در برابر لاک و پوشش‌های شفاف نیز مقاومت خوبی دارد. به دلیل ساختار شیمیایی این رنگدانه، این پیگمنت به قلیا و اسیدها حساس است. علاوه بر این، برخی مشکلات در عملکرد رنگدانه در تعدادی از کاربردهای خاص نیز وجود دارد (برای مثال، چاپ‌ها تحت تأثیر عواملی مانند صابون قرار می‌گیرند).

از طرف دیگر اما پایداری حرارتی این پیگمنت ها عالی است. پیگمنت قرمز 53:1 دمای بیش از ۲۰۰ درجه سانتی گراد را به مدت ۱۰ دقیقه تحمل می‌کند. بر خلاف رنگدانه 68 که از همین خانواده است، رنگدانه قرمز 53:1 مقاومت مناسبی در برابر استریلیزه شدن ندارد. یک نکته‌ی دیگری که در مورد این پیگمنت وجود دارد آن است که گریدهای تجاری این پیگمنت به صورت درجه های مختلفی از پشت پوش و ترنسپرنت در بازار عرضه می‌شوند. گرید ترنسپرنت معمولا برای صنعت چاپ و گرید پشت پوش معمولا برای صنعت پلاستیک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

فروش پیگمنت قرمز 53:1  

 

کاربرد در صنعت پلاستیک

خرید و فروش پیگمنت قرمز 53:1 به دلیل مقاومت حرارتی بالایی که دارد، در صنعت پلاستیک رونق دارد. این پیگمنت در حالت یک سوم عمق رنگی استاندارد (1/3SD) در تولید پلی اتیلن سنگین (HDPE) می‌تواند دمای 260 درجه سانتی گراد را به مدت 5 دقیقه تحمل نماید.

رنگدانه قرمز 53:1 قدرت رنگدهی متوسطی دارد. این پیگمنت در قالب‌گیری تزریقی پلی الفین تاثیری بر جمع شدگی (shrinkage) نمی‌گذارد.. در رابطه با مقاومت نوری نیز می‌توان گفت که پیگمنت قرمز 53:1 در پلی اتیلین ها مقاومت نوری ما بین درجه 1 تا 3 بر حسب مقیاس آبی دارد.

پیگمنت قرمز 53:1  برای صنعت PVC بسیار مناسب است. با وجود مقاومت نوری پایین این رنگدانه، بسیاری از محصولات یکبار مصرف با این پیگمنت رنگ‌آمیزی می‌شوند. البته یک نکته دیگری که نیز وجود دارد ، مقاومت پایین این پیگمنت به bleeding است( جهت آشنایی با تعریف bleeding، مقاله تفاوت پیگمنت و دای را مطالعه نمایید). با توجه به‌صرفه اقتصادی و مقاومت حرارتی مناسب رنگدانه 53:1، امروزه از این پیگمنت در تولید پلی استایرن رنگی نیز استفاده می‌شود. خرید و فروش پیگمنت قرمز 53:1

رنگدانه قرمز 53:1 در مواردی که مقاومت بالای نسبت به صابون، حلال‌ها و آب موردنیاز نباشد، در فوم های پلی یورتان نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. این پیگمنت  در ترکیبات لاستیک طبیعی نیز کاربرد دارد. مقاومت مهاجرتی مقاومت در برابر bleeding رنگدانه قرمز 53:1 در کاربرد  لاستیک طبیعی مناسب است.

رنگدانه قرمز 53:1

سایر کاربردها

برای صنعت رنگ‌سازی در مواردی که مقاومت نوری بالایی نیاز نباشد، از رنگدانه قرمز 53:1 می‌توان استفاده نمود. با توجه به قیمت مناسب این پیگمنت، از این پیگمنت دربرخی از کشورها برای تولید مداد رنگی و آب رنگ ارزان قیمت نیز استفاده می‌کنند. اما نکته قابل تامل آن است که در برخی کشورها برای میزان باریوم محلول در محصول محدودیت‌های قانونی وجود دارد که همین امر خرید و فروش پیگمنت قرمز 53:1 در محصولات تولیدی این کشورها را محدود می‌کند.

خرید و فروش پیگمنت قرمز 53:1

امروزه مصرف رنگدانه قرمز 53:1 در صنایع چاپی و پلاستیک ایران میزان قابل توجهی را به خود اختصاص داده است. با توجه  به خواص و ته رنگ مایل به زرد این پیگمنت شاهد خرید و فروش پیگمنت قرمز 53:1 در ایران هستیم. این پیگمنت معمولا در بسته‌بندی‌های 25 کیلویی عرضه می‌شود و اکثر برندهای موجود در بازار چینی هستند.

در صورت نیاز به خرید رنگدانه قرمز 53:1 به صورت خرده به صفحه پیگمنت قرمز 53:1  مراجعه نمایید.

و جهت خرید عمده این پیگمنت با ما تماس بگیرید.

تهیه و تنظیم : تیم فنی نیاز شیمی

منبع:

  1. Herbst , K.Hunger , Industrial organic pigments, Wiley-Vch, ۲۰۰۵